Hvorfor er onboarding vigtigt

Af Rasmus Borup Kristiansen

Af Rasmus Borup Kristiansen

For nogen virksomheder er onboarding en professionel proces, der ligger en klart defineret plan for den nye medarbejder og hvordan denne socialiseres og integreres ind i virksomheden og jobbet. For andre er onboarding, at give en rundtur i virksomheden og møde de kollegaer, der nu er der. For derefter at modtage en pc, hvortil der stadig efterlades store ønsker til opsætning og brugbarhed. Onboarding handler i bund og grund om at have erkendt vigtigheden af en god proces og have en vision for ens onboarding initiativer.

Nedenstående joke fortæller på en sjov måde om nogen, der har haft en vision og er komme næsten i mål, men kun næsten…. Sådanne onboarding processer har i heldigvis aldrig oplevet eller udført.

En Marketings medarbejder har ramt den kedelige ”deadline”. Hun bliver mødt af Skt. Peter ved Perleporten til himlen, han spørger hende, hvor hun ønsker at tilbringe evigheden. ”Nå, himlen selvfølgelig!” siger hun. Skt. Peter svarer ”OK, men du bliver lige nødt til at se helvede, bare for at se, hvad det er du fravælger. Lidt skuffet, men enig nikker Marketing medarbejderen. Hun tager elevatoren ned og da dørene til helvede åbner, er der til hendes store overraskelse gyldne strande, golfbaner, smukke mennesker, der hygger og farverige drinks. Hun møder gamle venner og de hygger hele dagen med golf og på en lækker restaurant. Det er absolut ikke som forventet. Skt. Peter giver hende muligheden for det samme besøg i himlen inden, hun skal træffe sit endelige valg. Ind i elevatoren igen og denne gang op. Da dørene slår op møder hun alt hvad hun havde forventet – harpespil på skyer, men der er ingen farverige drinks og der synes ikke til at være lækkert mad.

Hun tager elevatoren ned til Skt Peter og siger: “Jeg troede ikke, jeg nogensinde ville sige det, men jeg tror, jeg hellere vil tilbringe evigheden i helvede.” Skt. Peter siger: “Så skal det være sådan” og hun tager elevatoren ned for at starte det nye efterliv. Denne gang går dørene op og hun mødes af ild, svovl og flydende lava. “Hvad er det her?” Råber hun. “Hvor er stranden? Hvad er der sket? ” Helvedes vogter stirrer indbydende på hende og svarer blidt:” Åh, “siger han. “I går rekrutterede vi dig. I dag er du ansat.”

Ifølge en artikel på HR.com og mange andre analyser kan et godt onboarding program virkelig give pote:

Onboarding programmer kan øge fastholdelse af ansatte med 25% og forbedre medarbejderpræstation med 11%.

Desuden er medarbejdere, der deltager i et struktureret onboarding program 69% mere tilbøjelige til at blive i organisationen i 3 år.

Det tager 8-12 måneder, før nye medarbejdere er lige så dygtige, som deres mere erfarne kolleger – tænk på hvor lang tid det egentlig tager at oparbejde produktivitetstabet igen. Det giver rigtig god mening at investere i at forkorte den periode. 15% af medarbejdere sagde, at manglen på et effektivt onboarding program påvirkede deres beslutning om at sige op.

Men hvad er egentlig det vigtigste element i et godt onboarding program i din optik? 

Onboarding programmer kan øge fastholdelse af ansatte med 25% og forbedre medarbejderpræstation med 11%.

Leave a Reply

Close Menu